Stručný přehled témat
Problémy, které při rekonstrukci správy a řízení státu mohou vzniknout. U některých je to možné předpokládat téměř s jistotou a některé je nezbytné řešit. Na tuto situaci je třeba se připravit předem, připravit si možné řešení problémů a předem k jejich řešení orientovat i volební kandidáty, především volební lídry. Časovou posloupnost jejich řešení, obsah a metodiku bude třeba postupně promýšlet a projednávat, především jejich vzájemné souvislosti, provázanost a případně podmíněnost.
Jednotlivé rezorty:
Správa státu:
- územní uspořádání,
- audit organizačních složek správy státu,
- audit úřednických míst na všech stupních a složkách správy státu,
- složení vlády a obsah administrativy a kompetencí ministerstev,
- výkonné složky vnitřní bezpečnosti státu,
- systém správy a obsahu činnosti pošt,
- systém informací a správa a obsluha tohoto systému
Obrana státu:
- nová obranná doktrína státu,
- organizační struktura armády, stálá-profesionální část, výcviková-přípravná část a zálohy,
- efektivní systém materiální základny obrany státu – technika, dislokace kasáren a podle potřeby obsazení jednotkami – útvary,
- systém a režim přechodu na válečný stav nebo na situaci potřeby obrany státu,
- zvážení možností vytvoření vlastenecké složky domobrany,
- základní vojenská služba 6 měsíců s personální bonifikací po úspěšném absolvování
Zahraniční věci:
- řešení orientace diplomatické sféry a zahraniční politiky státu po vystoupení z EU a NATO
Finance:
- skladba státního rozpočtu – mandatorních a fakultativních výdajů, zdroje příjmu státu, fiskální politika, soustava daní,
- celní systém, měnová politika,
- bankovní sektor – postupné získání majority státu,
- jak řešit celní a regulační nástroje,
- systém státních účtů, oddělení a provázanost důchodového účtu a zdravotnického účtu – vytvoření kontroly a dostupnost lidem,
- zrušení živnostenských exekutorů a zařazení exekučních oddělení pod přímou kontrolu státu (nejlépe pod MF),
- zavést systém přímé provázanosti mezd úředníků správy státu na výkon a výsledky ekonomiky státu (životní úrovně)
Oblast práce a sociálních věcí:
- zavedení individuálního účtu (karty, pracovní knížky – virtuální) ve vazbě na osobní zdravotní a důchodový účet,
- sociální dávky všeho druhu podmiňovat principem zásluhovosti (pracuješ pro stát, stát se o tebe v nouzi postará),
- upravit podmínky pro nárok na důchod od stanovené hranice let placeného pojištění zásadně na principu zásluhovosti,
- stanovit pro stát výhodné podmínky pro souběh nároku na důchod s možností pracovat a tím si i důchod zvyšovat,
- upravit systém podpory rodičovství v zájmu státu,
- upravit systém bytové správy státu – cestou komunálních podniků,
- upravit systém regulace nájemného
Hospodaření státu:
- v souvislosti s vystoupením z EU řešit systém – ministerstvo hospodářství,
- zahraniční obchod,
- vnitřní obchod,
- cestovní ruch,
- průmysl těžký a zpracovatelský – lehký,
- řešení energetiky státu, nerostných zdrojů, úloha MMR (ano nebo ne!),
- podpora podnikání podle potřeb řešení zaměstnanosti,
- rozvoj obchodní obslužnosti všech lokalit státu,
- řešit investiční a stavební rozvoj státu,
- v celé této oblasti řešit generální rekonstrukci
Zemědělství a výživa obyvatelstva:
- podpora zemědělství a efektivní využití půdního fondu,
- podpora zemědělství k dosažení samostatnosti státu,
- obnova a rozvoj potravinářských a zpracovatelských podniků,
- sektor životního prostředí začlenit do ministerstva zemědělství a výživy
Doprava:
- dosažení nekompromisního centrální systému řízení dopravy – odstranit jako neefektivní lokální sjednávání služeb a cen v dopravě (jen stálé výluky a problémy),
- provést audit ekonomické efektivnosti dopravního systému státu,
- zavést systém garantovaných jednotných bonifikací a výhod,
- posílit železniční nákladní dopravu, systém a technologii překladišť,
- snižovat dopravní frekvence a velikost dopravních ramen
Zdravotnictví:
- řešit zdravotnickou dostupnost na celém území státu co do systému zdravotnických zařízení a personálního obsazení,
- pro stabilizaci Tahiti systému preferovat zdravotnické pracovníky ve státním sektoru,
- omezovat a výrazně snižovat podíly občanů na zdravotnické péči,
- provést komplexní provozně ekonomický audit zdravotnického systému státu
Školství, mládež a tělovýchova:
- analyzovat celý systém vzdělávání, včetně předškolního a mimoškolního,
- znovu obrodit a zavést systém učňovského vzdělávání,
- celá tato oblast vyžaduje důkladnou analýzu a projednání, protože její význam vylučuje nepromyšlené nebo ukvapené závěry,
- ke zvážení je oddělení sportu do samostatného sektoru
Kultura:
- speciální oblast, ve které se promítá mnoho individuálních zájmů a jen velmi obtížně je možné prosazovat zájmy státu
Tento soubor je pouze výčtem námětů k řešení, které bude nutno důkladně projednat.
24. ledna 2021
Ing. Vladimír Prinke, pplk. v.v., místopředseda ANS