Alkohol za volantem – proč ani 0,5 promile

Poslední dny se probírá možnost tolerance 0,5 promile alkoholu pro řidiče. S tímto nápadem přišli poslanci ODS a zdůvodňují to tím, že v západní Evropě je to běžné. Též se to srovnává s povolenou tolerancí 0,5 promile pro vodáky.

Trochu mi to připomíná doby, kdy za minulého režimu bylo všechno pocházející z východu správné, ale dnes je dobré jen to na západ od našich hranic. Nemám nic proti dobrým nápadům, ať pocházejí odkudkoliv, ale prosazovat zrovna tento nápad považuji za špatné.

Porovnávat toleranci půl promile alkoholu, která se vztahuje na vodáky, s tolerancí pro řidiče, je naprosto mimo. Jaké rychlosti dosáhnou při plavbě vodáci – vůdci malého a navíc bezmotorového plavidla? Kolik dalších osob ohrožují? Nejvíce nebezpeční jsou obvykle sami sobě. Tím samozřejmě netvrdím, že nikdy neohrozí i ostatní.


Představte si jízdu po řece, kdy jediným motorem jsou vaše svaly, do toho na vás praží slunce… Zastavíte na občerstvení, dáte si mastnou klobásu, nebo buřta, a zapijete to vodou!!! Není pivo vhodnější?


Řidiči, pohybující se po silnici motorovým vozidlem rychlostí 50, 90, na dálnici 130 km/h, představují mnohem větší riziko než vodáci. Navíc nejsou nebezpeční jen sobě, ale v nemalé míře i ostatním účastníkům silničního provozu. Řidiči osobního i nákladního vozidla mají mnohem větší potenciál ke způsobení škod na zdraví osob i na majetku, než mají vodáci. Tak proč tento ohrožující potenciál zvyšovat (bez jakéhokoliv postihu) tím, že ho zcela legálně dovolím navýšit alkoholem!

Srovnání vodáků a řidičů je z výše uvedeného nesmysl. Převzít tedy toleranci 0,5 promile alkoholu za volantem jen s tím, že je to v západních zemích Evropy běžné? To se někdo snaží zalíbit západním „vzorům“, nebo se chce jen zviditelnit. Nic jiného mi z toho neplyne.

Když už něco udělat pro řidiče, kteří si k jídlu rádi to jedno či dvě piva dají a nedokáží přesně určit, kdy již jeho účinky z organismu vyprchají a potřebují po nějaké přestávce jet dále, tak bychom mohli jít vlastní cestou. Stále ale vycházet ze zásady, že alkohol za volat nepatří.

Nyní za spáchání dopravního přestupku „Řízení pod vlivem alkoholu (nad 0,3 promile)“ je řidičům přičítáno 7 bodů v rámci bodového systému. Navíc tento přestupek nelze řešit na místě udělením pokuty, ale je s řidičem zahájeno správní řízení, ve kterém je pokuta (sankce) 2.500 – 20.000 Kč. A dále se udělí i zákaz řízení motorových vozidel na 6 měs. – 1 rok.

Můj názor je, nastavit hranici 0,5 promile alkoholu jako limit, do kterého by se udělovala jen pokuta a bez bodové sankce v rámci bodového systému.

Výše pokuty… Jelikož obecně stejnou výši pokut udělovanou bez ohledu na sociální postavení osob považuji nespravedlivou, navrhuji vyměřovat pokuty z průměrného měsíčního příjmu.

Pokuta za překročení limitu 0,5 promile alkoholu by činila nejméně 10% z příjmu.

Je to z ryze praktického důvodu. Jinou hodnotu má 2500 Kč např. pro seniory s nízkým důchodem, pro které to může být téměř likvidační, a jinou (mnohdy směšnou) hodnotu to má pro podnikatele.

Povolit zcela legálně alkohol za volantem považuji za nepřípustné!

 

Jestli máte nějaký jiný názor, budu rád, když ho napíšete do komentářů pod článkem.

 

Ing. Jaroslav Drobný, místopředseda ANS pro ekonomiku

 


 

 
 

Autor příspěvku: Aliance národních sil

Aliance národních sil